Direktlänk till inlägg 11 februari 2009

PugBug

Av Carina Liljeborg - 11 februari 2009 11:23

"Have you been bitten by the Pug Bug"  var det första jag läste när jag fick ta emot en hel mopstidning igårkväll. Givaren eller jag ska kanske säga giverskan var en av mina bästa väninnor som också är uppfödare- men inte av rasen mops. Tänk att få en sådan dyrgrip bara sådär? Tänk dej själv: en hel tidning som bara handlar om mopsar? Jag kunde det knappt själv.
och visst har jag blivit biten av mopsbacillen- jag vet att vi är många som har det. För min del skedde det i England för snart 10 år sedan. Jag var på en hundresa med goda vänner, jag skulle få åka till Crufts- vilken är en av världens största hunduställningar ( i Birmingham). Efter att ha gått och tittat mig helt rusig i 2 dgr på Crufts bland miljoner hundsaker och tusentals hundar gick vår resa vidare ut i det engelska landskapet som jag älskar så. Nästa övernattning gjordes inte på B&B utan hos en god vän till en av mina resekamrater. Ett äldre par som både dömde och födde upp Frallor och mopsar vilket jag smått bävade inför. Dessa plattnosade hundar hade jag alltid tyckt vara lite underliga märkliga hundar med sin stirrande blick och sina ljudliga fnysningar. Vi blev varmt mottagna , fick installera oss på vårt rum och så blev vi placerade i en låg soffa och det var dags för "Teatime".  Jag hann bara slå mej ner då dessa plattnosade filurer som säkert gaddat ihop sig för att sätta in en stöt på den där tråkiga svenskan som knappt ville hälsa på dem tog ett glatt skutt rätt upp i knät på mej. Jag minns fortfarande den humoristiska blicken jag fick från de bruna ögonen som vänligt och glatt tittade in i mina i nästan samma höjd( det var ju en låg soffa så jag satt nästan med knäna under hakan). Jag har hört talas om kärlek vid första ögonkastet- det måste ha varit det jag upplevde för en sådan värme och glädje som strömmade genom mig går knappt att beskriva. Så fick jag en varm slick på kinden och jag klappade tafatt på den muskulösa ryggen och fick veta att den humoristiska tiken som så stadigt satt i mitt knä  hette Tina Turner. Jag kan ännu höra hennes husse säga med kärleksfull röst med en gnutta förebråelse: "Tina Turner what are you doin"'?

Det var ett outplånligt intryck som denna mopsen Tina gjorde och  jag blev som sagt riktigt biten av the PugBug och redan på resan hem började min längtan ta fart om att få äga en mops.
Tänk om jag hade vetat så fel jag hade då. Att jag skulle äga en mops- nejdu, den skulle äga mej visade det sig och jag skulle inte endast ha EN, nej nuförtiden har de blvit 8 till antalet som ligger  och snarkar i vår soffa- och tänk- jag älskar de lika mycket allesammans och jag kan inte förstå hur jag har kunnat leva så lång tid utan mops i mitt liv. Så det gäller att ta igen denna tid med råge.
Jag hoppas att jag kan dela med mej av min smitta "PugBug" för den är helt underbar att råka ut för.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Carina Liljeborg - 30 juli 2014 20:00

Gracie och jag tillbringade Midsommarafton i en valplåda och när midsommarnatten mörknade hade det fötts 3 fina valpar.      ...

Av Carina Liljeborg - 16 september 2012 09:20

Nu börjar Majas valpar också att bli stora.      

Av Carina Liljeborg - 16 september 2012 09:14


   

Ovido - Quiz & Flashcards